ایران و جهان

انتخاب فرهاد رهبر به سمت سرپرستی دانشگاه آزاد شایسته‌ترین کار بود/ طلایی‌ترین دوران مدیریت دانشگاه تهران در زمان فرهاد رهبر بود

کیومرث یزدان‌پناه عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس،در مورد انتخاب فرهاد رهبر به سمت سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: به نظر من انتخاب آقای فرهاد رهبر استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برای دانشگاه آزاد اسلامی بهترین، شایسته‌ترین و به عبارتی مدرن‌ترین انتخاب و تصمیم آموزشی هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی بود.

وی ادامه داد: اهمیت این انتخاب بر می‌گردد به وجود حساسیت‌های خاص در دانشگاه آزاد اسلامی و دغدغه‌هایی که نظام و شخص مقام معظم رهبری در این رابطه احساس می‌کردند و همچنین احساس می‌شد دانشگاه آزاد مدتی از مسیر ماموریت‌های علمی، آموزشی و تحقیقاتی خارج شده بود و تبدیل شده بود به یک بنگاه سیاسی و اقتصادی. لذا انتخاب ریاست این دانشگاه بسیار حائز اهمیت است.

این استاد دانشگاه تهران، تصریح کرد: دود خارج شدن دانشگاه آزاد از ریل اصلی خود نه تنها به چشم خود این دانشگاه که دود آن به چشم تمام فضای آموزشی کشور و جامعه خواهد رفت.

یزدان‌پناه خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد علیرغم تمام نقدهایی که به آن وجود داشته و همچنان وجود دارد، به هر حال یکی از مراکز اصلی تامین کننده سرمایه کشور است. در حال حاضر نیز با دارا بودن میلیون‌ها دانشجو یکی از سرمایه‌های اصلی در کشور است. تمام این مسائل می‌طلبید انتخاب رئیس دانشگاه آزاد با حساسیت بیشتر باشد. 

وی ادامه داد: در این مقطع که تصمیم گرفته شد آقای فرهاد رهبر برای ریاست این دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شود، مبتنی بر همین دغدغه‌هاست که اولویت اصلی آن ساماندهی وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی و برگرداندن دانشگاه به همان ریل اصلی خود که همانا ماموریت‌های ذاتی است که در اساسنامه آن تعریف شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بیان داشت: جناب آقای رهبر یک شخصیت کاملا شناخته شده در نظام سیاسی، آموزشی و دانشگاهی هستند. وی قبلا نیز دارای وظایف خطیر و سنگینی بوده که از همه آنها پیروز بیرون آمده‌ است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: آقای رهبر مدت زیادی ریاست دانشگاه تهران را بر عهده داشتند و انصافا هم اگر اغراق‌آمیز نباشد طلایی‌ترین دوران مدیریت دانشگاه تهران مربوط به دوره ریاست رهبر بر دانشگاه تهران بوده است. علیرغم تمام کم‌لطفی‌هایی که به وی می‌شد و علیرغم تمام سنگ‌اندازی‌هایی که در مسیر کاری ایشان شد اما بسیار با صلابت و مقتدرانه دانشگاه تهران را به ریل اصلی خود بازگرداند. 

وی اضافه کرد:‌امروز متاسفانه  از لحاظ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فضای دانشگاه تهران مطلوب نیست. در حالی که در دوران آقای رهبر بسیار وضعیت خوبی داشت.

یزدان‌پناه تصریح کرد: آقای رهبر وقتی مسئولیتی را در یک جا می‌پذیرند تمام تخصص و توان خود را هم به لحاظ فکری و هم اجرایی برای آن مجموعه صرف می‌کند. شاید این یکی از آن ویژگی‌هایی باشد که در سطح کلان مدیریتی در کشور به آن نیاز داریم. 

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: تمام تلاش وی در مدیریت یک مجموعه، یکپارچه و هماهنگ سازی حوزه مدیریتی است. این کار را هم با انجام حس اعتماد و برخورد متقابل ایجاد می‌کند. این شخصیت فراجناحی می‌تواند زمینه‌های لازم را برای ایجاد اصلاحات زیربنایی و بنیادین در دانشگاه آزاد اسلامی فراهم کند.

این استاد دانشگاه تهران، در مورد چالش‌های پیش روی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد از ریل خود خارج شده و باید هر چه سریع‌تر به ریل اصلی خود بازگردد. مسئله دیگر وضعیت نگران کننده واحدهای مختلف این دانشگاه است که زمانی نسبت به تاسیس بسیاری از آنها افراط شد اما الان به دلیل کاهش تقاضا در آموزش عالی این دانشگاه با بحران پذیرش روبرو است که می‌تواند برای دانشگاه آزاد خطرناک باشد.

یزدان‌پناه در مورد مشکلات دانشگاه آزاد، اضافه کرد: مسئله بعدی ساماندهی علمی، آموزشی، پژوهشی و اداری دانشگاه آزاد اسلامی است که معتقدم با ایده‌های بسیار خوب مدیریتی جناب آقای رهبر در مدت زمان کوتاه شاهد اصلاحات در این دانشگاه و آثار آن در جامعه باشیم.

وی اظهار داشت: نگاه آقای رهبر به کارمندان و شایسته سالاری بسیار خوب است. ویژگی دیگر وی ایجاد انگیزه و راهبری برای سازمان است و معمولا روش مدیریت خود را بر اساس نظریه‌های علمی پیش می‌برد و احساسی و هیجانی تصمیم نمی‌گیرد.

انتهای پیام/

 


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا