ایران و جهان

اعضای شورای راهبری سینمای کودک جوان می‌شوند/ تشکیل ستاد اقتصادی


به گزارش خبرنگار مهر، رییس سازمان سینمایی در ابتدای این نشست گفت: سینما برای مخاطبان هدف گیری می کند و توضیحات خود را بر این اساس شکل می دهد. کودکان به طور طبیعی ویژگی های متفاوت و مختصات خود را دارند به همین دلیل برنامه ریزی ما برای مخاطبان متناسب با مختصات خاص آنها است.

وی با اشاره به اینکه اگر مرزها و محدودیت های فرهنگی را حفظ نکنیم بی هویت خواهیم بود، بیان کرد: سیاست ممنوعیت خیلی وقت بود که دیگر جواب نمی داد و حالا دیگر به طور مطلق جواب نمی دهد. ما باید سهم خود را در تولید پیام تصویری و محتوای پیام بصری افزایش دهیم و دیده شویم و این کار را باید متناسب با فرهنگ بصری مخاطبانمان انجام دهیم. باید بدانیم که به طور همزمان این آثار در معرض دید مخاطبان داخلی و خارجی است به همین ترتیب باید حدمان را به صورت استاندارد و با تکنولوژی روز بگوییم.

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: ما باید با مخاطبان و فیلمسازان صادق باشیم و سرمان را زیر برف نکنیم. در همین رابطه لازم است بگویم ویژگی کودک این است که برخلاف بزرگسال نمی توان از پیش با قراردادهایی با او صحبت کرد. کودک مانند یک لوح سفید است بنابراین باید محتوای مطلب درست باشد. باید کودک را جدی بگیریم و بدانیم که سینمای کودک یکی از اصلی ترین فعالیت های سینماست به همین ترتیب برنامه ها و سیاست ها درجهت این موضوع انجام شود. برنامه های ما باید زنجیره ای کامل از این فعالیت ها را پوشش دهد به طور مثال ما نمی توانیم به سراغ ایده ای برویم اما از روانشناسان کودک و جامعه شناسان استفاده نکنیم و لازمه این امر ایده یابی، توجه به ساختار دراماتیک و … است.

حیدریان عنوان کرد: ما باید سهمی از بازار تصویری جهان داشته باشیم تا کارهایمان مبنی بر این نباشد که صرفا هنری هستند البته ما نباید به موفقیت هایمان نیز اکتفا کنیم. امیدواریم بنیاد سینمایی فارابی که وظیفه ایجاد حیات طبیعی برای سینمای کودک را دارد در آینده نزدیک برنامه های خود را اعلام کند.

در سازمان سینمایی ستاد اقتصادی تشکیل شده که وظیفه آن آوردن صاحبان سرمایه برای تامین بودجه است بنابراین باید هنگام کار سینماگران این سرمایه برگرددوی در بخش دیگر صحبت هایش تاکید کرد: در حیات طبیعی یکی از خطوط و زنجیره ها بحث اقتصادی است که با هدف قرار دادن بازارها به نتیجه می رسد. در سازمان سینمایی ستاد اقتصادی تشکیل شده که وظیفه آن آوردن صاحبان سرمایه برای تامین بودجه است بنابراین باید هنگام کار سینماگران این سرمایه برگردد. باید سازمان تولیدی شکل بگیرد که مبادلات اقتصادی را دنبال کند و همچنین لازم است بحث هماهنگی و همسویی در ارگان ها در حوزه کودک به شکل بهتری انجام شود. به همین منظور چندی پیش جلسه ای با مدیران صداوسیما داشتیم و توافق هایی با آنها در حال شکل گیری است.

وی اضافه کرد: تخصصی کردن حوزه کودک ما را به سمتی می برد که نقش درخوری داشته باشیم. به نظرم ما از فرهنگ مکتوب غفلت کردیم بنابراین باید این حوزه را غنا ببخشیم.

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به پرسشی درباره خروجی شورای راهبری و سیاستگذاری سینمای کودک و نوجوان در بنیاد سینمایی فارابی بیان کرد: شورایی که ۲ سال پیش تشکیل شد، به تدوین برنامه جامع پرداخت زنجیره کاملی را دیده و تشکیل داده است و این ماحصل کار شورا بوده است که نکته مثبتی است اما در شورای آینده نیروهای جوان به کار گرفته می شوند زیرا آنها جسارت و خلاقیت زیادی دارند و می توانند برای کودکان کار کنند. ما شرایط را برای آنها فراهم می کنیم و در ترکیب جدید قالب نیروها به جوانان اختصاص داده خواهد شد اما در عین حال از تجربه پیشکسوتان هم استفاده می کنیم زیرا در غیر اینصورت دچار خسارت می شویم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تشکیل سرگروه سینمایی برای کودک و نوجوان گفت: اینکه ما بخواهیم این گروه را با گروه «هنر و تجربه» مقایسه کنیم درست نیست چون کارکرد متفاوتی دارند. به طور کلی یک فیلم قبل از اینکه ساخته شود باید درباره نمایش آن بحث و گفتگو  کرد و به نیتجه رسید. روندی غیر از این یک روند غیرحرفه ای و شاید دلیل آن تنبل بودن ما باشد اما به هرحال این موضوع باید رفع شود. سینمای کودک، سینمایی است که هزینه آن باید در نمایش تامین شود و ما باید این شرایط را فراهم کنیم و اقدامات اصلی را بخش خصوصی انجام دهد به همین منظور آماده کردن سالن ها و بازسازی آنها می تواند راه حلی باشد. در همین زمینه حمایت اکید ما متوجه سالن هایی است که برای نمایش آثار کودک در نظر گرفته می شود.

حیدریان درباره هزینه جشنواره ها گفت: جشنواره ها باید بتوانند خودشان هزینه شان را تامین کنند. در همه جای دنیا شهرداری ها تلاش می کنند که متولی امر فرهنگ باشد من از مردم اصفهان و میزبانی آنها تشکر می کنم و باید بگویم جشنواره اصفهان متعلق به اصفهان است. ما مدیران باید تلاش کنیم که این جشنواره در همین استان باقی بماند زیرا اصفهان بهترین جایی است که امکان برگزاری این جشنواره در آن وجود دارد. بنابراین تلاش می کنیم اسباب ماندن جشنواره در اصفهان را فراهم کنیم به طوری که دستخوش تغییرات نشود.

تکلیف سرگروه سینمای کودک چه می شود؟

وی در ادامه درباره ارائه سرگروه سینمایی برای فیلم های کودک عنوان کرد: نگاه ما فراتر این است که سرگروهی برای این آثار داشته باشیم، همانطور که گفتم باید تعداد سالن هایمان را برای آثار کودک افزایش دهیم و به دنبال آن هستیم که از چنین سالن هایی حمایت کنیم. در اینصورت از بحث سرگروهی خلاص می شویم.

احیای زنگ مدرسه

رییس سازمان سینمایی درباره اینکه چرا آثار جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان در همه استان ها اکران نمی شود، گفت: این موضوع غفلت ما را نشان می دهد اما دلایل اقتصادی هم دارد با این وجود امیدوارم به مرحله ای برسیم که این آثار را در دیگر استان ها هم اکران کنیم. ما در سازمان سینمایی توافقنامه هایی با سایر استان ها آماده کردیم و با مسئولان استان ها صحبت کردیم به همین دلیل بخش عمده ای از بودجه ما متوجه استان ها خواهد بود. نمایش آثار جشنواره می تواند مکمل فعالیت های تولید باشد. فکر می کنم حمایت ما این باشد که شرایط را برای ساخته شدن آثار باتکنولوژی جدید را فراهم کنیم. ضمن اینکه به توافقی با آموزش و پرورش در سطح وزرا رسیده ایم که می تواند که زنگ سینما در مدارس را احیا کند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://lookerstudio.google.com/reporting/ed110eb0-b9fd-4c6b-9b4b-3447fe8188a6/page/QJeNE https://elementorpro-nulled.tumblr.com/post/766616316533669889/yoast-seo-premium-nulled-download-all-version
دکمه بازگشت به بالا