ایران و جهان

مناطق آزاد در جذب سرمایه‌گذاری‌ خارجی موفق عمل نکردند

 عامر کعبی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی،  امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در آبادان، اظهار کرد: پس از پیگیری های انجام شده مجوز واردات قطعی کالا از مرز تجاری شلمچه توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد.

وی گفت: با توجه به ابلاغیه صادر شده از این پس واردات کالا با انجام ثبت سفارش، رعایت قانون امور گمرکی و مقررات صادرات و واردات در مرز تجاری شلمچه انجام می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: بنا بر این ابلاغیه‌ای که از سوی مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد ویژه به ناظر گمرکات استان خوزستان ارسال شده است، گمرک شلمچه به مدت شش ماه و به‌صورت آزمایشی مجاز به انجام رویه واردات قطعی است.

مناطق آزاد نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی و خروج از مدار تحریم‌ها ایفا می‌کند

وی همچنین با اشاره به اینکه صادرات یکی از اهداف مناطق آزاد است که نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی و خروج از مدار تحریم‌ها را ایفا می‌کنند، افزود: واحدهای صنعتی موجود در مناطق آزاد سبب شده تا این منطقه در افزایش توان تولید داخلی تأثیرگذار باشد. 

کعبی افزود: آمارهای موجود نشان می‌دهد که روند جذب سرمایه‌گذاری در حدی نیست که بتواند اهداف توسعه‌‌بخش مناطق را محقق سازد و متأسفانه مناطق آزاد تاکنون در جذب سرمایه‌گذاری‌ها و به خصوص سرمایه‌گذاری خارجی چندان موفق عمل نکرده‌اند.

نماینده مردم آبادان در خنه ملت عنوان کرد: البته تا حدودی می‌توان عملکرد ضعیف مناطق در دوره فوق را به مواردی نظیر تحریم‌های اعمال شده علیه کشور نسبت داد ولی با این وجود رسالت مناطق آزاد جذب سرمایه‌گذاری است و عمده کشورهای همسایه با جمهوری اسلامی ایران روابط سازنده و هم‌سویی به‌ویژه در مسائل اقتصادی دارند.

عمده مشکلات مناطق آزاد شفاف نبودن عملکردمالی و سرمایه گذاریست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص وظیفه نظارتی فراکسیون بر عملکرد مناطق آزاد، بیان کرد: عمده مشکلات مناطق آزاد شفاف نبودن عملکرد آنها بخصوص در مسایل مربوط به سرمایه گذاری و گردش مالی است و فراکسیون مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی به منظور نظارت بر عملکرد این مناطق تشکیل شده اند تا این مناطق به کارکردهای اصلی خود نزدیک شده و نقاط ضعف و آسیب های موجود را کاهش دهند.

وی با اشاره به بند ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر گسترش عملکرد مناطق آزاد و ویژه، تاکید کرد: نقش مناطق آزاد در توسعه مناطق غیرقابل انکار است و اقدامات خوبی هم در برخی مناطق صورت گرفته است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی است، به همین دلیل به نظر می‌رسد لازم است مجلس و نمایندگان بر قوانین مربوط به مناطق نظارت ویژه داشته باشند.

کعبی  اظهار کرد: عمده تلاش ما در فراکسیون مناطق آزاد ابتدا بررسی و در صورت لزوم تصویب قوانینی است که به موجب آن مسیر توسعه مناطق آزاد سرعت بیشتری پیدا کنند، برای مثال در بحث قانون حمل کالای مسافر، تردد خودرو و بحث اعطای مجوز و نیز توسعه زیرساخت ها قوانین خوب و راه‌گشایی تصویب کردیم تا به کمک مناطق آزاد بیایند.

عدم اجرای درست قوانین در مناطق آزاد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بخش دیگری از مشکلات عدم درک درست و اجرای مناسب قوانین این مناطق برمی‌گردد، در قانون کلیه مناسبات و روابط شفاف عنوان شده و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد بایستی سالیانه گزارش‌های عملکرد مناطق آزاد را ارائه کند.

وی افزود: مناطق آزاد باید بر اساس شاخص های ابلاغی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، انتقال فناوری‌های پیشرفته،گسترش و تسهیل تولید، و صادرات کالا و خدمات را اولویت قرار دهند.

کعبی با اشاره به دیدگاه خود نسبت به افزایش مناطق آزاد در کشور، خاطرنشان کرد: به‌طور کلی با افزایش مناطق آزاد در صورتی که آن مناطق از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های مدنظر برخوردار باشند موافق هستیم اما افزایش مناطق آزاد را مشروط مورد پذیرش قرار داده‌ایم.

نماینده مردم آبادان در مجلس با بیان اینکه در جلسات کمیسیون اقتصادی ١۵ شرط برای تصویب مناطق آزاد در نظر گرفته‌ایم اظهار کرد: اگر منطقه‌ای شرایط جذب سرمایه‌گذار و صادرات مناسبی دارد بایستی ابتدا از زیرساخت‌های حمل و نقل نظیر فرودگاه، راه آهن، جاده‌های مناسب و امکانات رفاهی برخوردار باشد، در غیر این‌صورت دولت ابتدا بایستی این شرایط را ایجاد کند تا مسیر توسعه مناطق آزاد شتاب بیشتری یابد.

انتهای پیام /۷۲۰۵۸


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا