اجتماعیاخبار خوزستانتیتر دوستون وسط

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان : مناطق حفاظت شده مالچ پاشی نمی شود

به گزارش پایگاه خبری خوز ۲۴ کوروش کیانی اظهار کرد: برنامه مقابله با گرد و غبار همانند گذشته با قدرت ادامه دارد و نهال کاری کانون های فوق بحرانی و حاد شرق و جنوب شرق اهواز ادامه دارد و به قوت خود باقی است.
وی افزود: برنامه و سیاست هایی که دولت در زمینه مقابله با گردو غبار داشته را هم با قدرت ادامه می دهیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به بحث های صورت گرفته درباره مالچ پاشی در شبکه های اجتماعی و عوارض منفی آن برای جانداران و گیاهان مناطق مالچ پاشی شده ، یادآور شد:
اخیرأ ذهنیتی در بخشی از دوستان اطلاع رسانی ایجاد شده که منابع طبیعی را در برابر محیط زیست قرار داده و این اجحاف است چون همه کارشناسان منابع طبیعی متخصص محیط زیست هستند و دغدغه حفظ عرصه های طبیعی و منابع طبیعی را دارند.

کیانی تصریح کرد: تمام اقداماتی که در زمینه مالچ پاشی انجام می شود براساس نظرات کارشناسی و حاصل علم و تحقیقات علمی است.
وی بیان کرد: محدوده هایی که مشخص شده برای مالچ پاشی خارج از محدوده های حفاظت شده و براساس بررسی ها و مطالعات مرکز تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور و نظرات سازمان حفاظت محیط زیست کشور است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان افزود:
محدوده های ماسه های روان مالچ پاشی می شوند که زیستگاه و رویشگاه نیستند و مالچ پاشی در مناطقی که تپه های ماسه ای وجود دارد و با باد جابه جا می شوند انجام می شود.
کیانی گفت: در جاهایی که زیستگاه و رویشگاه گیاهان ارزشمند و پوشش گیاهی و زیستگاه جانوران کمیاب باشد به هیچ عنوان مالچ پاشی انجام نمی شود.
وی افزود: در جاهایی که بدانیم دلیلی برای ایجاد پوشش جدید وجود ندارد و پوشش گیاهی وجود دارد مالچ پاشی انجام نمی شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان یادآور شد: وقتی در منطقه ای پوشش گیاهی طبیعی وجود دارد دلیلی بر مالچ پاشی وجود ندارد.
کیانی گفت: اگر قانع شویم که مالچ پاشی برای محیط زیست ضرر دارد و به آن آسیب می زند اصراری بر مالچ پاشی نداریم و کاری که انجام می دهیم حاصل خرد جمعی است.
وی بیان کرد: محدوده ای که در استان توسط مرکز تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور تعیین و به ما اعلام می شود ۲۱ هزار هکتار در کل استان است که ۶ هزار هکتار آن در مناطق حفاظت شده و مالچ پاشی در مناطق حفاظت شده منوط به نیاز و مجوز سازمان حفاظت محیط زیست کشور است.
کیانی ادامه داد: در مناطقی که مالچ پاشی انجام می شود تاسیساتی را داریم که در معرض خطر ماسه های روان قرار می گیرند و برخی روستاها در معرض خطر مدفون شدن قرار دارند و بنابراین سلامت انسان ها برای ما در اولویت است اما زیستگاه ها نباید آسیب ببینند و چرخه اکولوژبک باید حفظ شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: کاری که انجام می دهیم برای کمک به اکوسیستم مناطق و سیستم های طبیعی است و در تقابل با آن نیستیم و وظیفه ما حفاظت کیفی از عرصه های طبیعی است.
کیانی گفت: حفاظت از عرصه ها در جهت نگهداری از خاک و آب و جلوگیری از فرسایش خاک و در پایین دست سدها برای کنترل خاک شویی است.

وی یادآور شد: در مطالعات سازمان جنگل ها مرزبندی مناطق مالچ پاشی شونده به دقت رعایت شده و مالچ پاشی در مناطقی انجام شده که هیچگونه جانداری وجود ندارد و قابل زیست نیست و بیابانی است.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان مالچ پاشی برای برگرداندن زندگی به آن مناطق به چرخه زیستی است.
کیانی افزود: این که بحث مالچ پاشی را به عنوان یک خطر برای منابع طبیعی و محیط زیست مطرح می شود کم لطفی است.
وی بیان کرد: در بحث مالچ های بیولوژیک بهترین روش و نزدیک ترین روش انتخاب می شود و اگر غیر از مالچ نفتی مالچ دیگری که تأییدیه علمی و مورد تأیید مجامع علمی باشد مالچ نفتی کنار گذاشته می شود.
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان تصریح کرد: تا زمانی که ماده ای به عنوان مالچ مورد تایید قرار نگیرد و تحقیقات درباره آن انجام و آزمایش نشود امکان ندارد از آن استفاده کنیم و در عرصه‌های طبیعی نمی توانیم ریسک کنیم و ماده ای را بدون تایید استفاده کنیم.
کیانی با اشاره به کاهش اعتبارات ریزگردها در خوزستان و تقسیم آن میان ۷ استان کشور ، گفت: در بحث ردیف اعتباری که برای از بین بردن کانون های ریزگرد به خوزستان اختصاص داده شد داریم پیگیری می کنیم که ردیف اعتباری ریزگردها به صورت ردیف اعتباری مجزا و پایدار و مستقل در بودجه های سالانه گنجانده شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا