ایران و جهان

هیچ خانه‌ای در بافت تاریخی شیراز خراب نمی‌شود


به گزارش خبرگزاری مهر، محمود رضا طالبان پیش از ظهر یکشنبه با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص تخریب خانه‌های تاریخی شیراز گفت: با اینکه گفته می‌شود به ساکنین این خانه‌ها فرصت چند روزه داده شده که خانه‌های خود را ترک کنند و اگر چنین نکنند آب و برق و گاز آنها قطع می‌شود از اساس نادرست و کذب است.

وی ادامه داد: کسانی که اینگونه مطالب را مطرح می‌کنند بگویند که چه کسی به ساکنین خانه‌های تاریخی گفته تخلیه کنند یا گفته است که آب، برق و گاز را قطع می‌کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس افزود: مصوبه کمیسیون ماده ۵ شهرداری شیراز در جهت حفظ بناهای ارزشمند و بافت تاریخی است و بر اساس آن بناهای دارای ارزش نه تنها تخریب نمی‌شوند بلکه نسبت به احیا و نگهداری آنها نیز اقدام خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: در بحث اجرای طرح توسعه حرم مطهر در شیراز در حوزه راه و شهرسازی نه خانه‌ای تخریب شده و نه کسی تحت فشار قرار گرفته است.

طالبان در ادامه چنین بیان کرد: در گذشته برخی خانه‌های تاریخی تخریب شده که اقدامی نادرست بوده و ما آن‌را به شدت محکوم می‌کنیم و از مقطعی که ما این مساله را دنبال کردیم حرف تمام مسئولان استان این بوده که خانه‌های تاریخی تحت هیچ شرایطی نباید تخریب شود و مصوبه کمیسیون ماده پنج هم در جهت حفظ خانه‌های تاریخی و بافت تاریخی است.

وی اضافه کرد: مشخص نیست کسانی که امروز شایعه تخریب خانه‌های تاریخی را در جامعه نشر می‌دهند به دنبال چه اهدافی هستند.

او بیان کرد: امروز هر خانه تاریخی که خریداری می‌شود قطعاً حفظ و مرمت خواهد شد و اگر هم خانه‌ای قرار است تخریب شود حتماً فاقد ارزش است و چیز مناسب‌تری که به فضای آنجا معنا دهد جایگزین خواهد شد.

طالبان افزود: عمده فضای طرح ۵۷ هکتاری بر اساس طرح تفصیلی منطقه در اختیار مالکان است و آنها حق انجام هر اقدامی را در آن دارند و تنها در حد فاصل بین دو حرم مطهر یک فضای حداقلی معناداری ایجاد می‌شود که در مرحله طراحی شهری است.

وی ادامه داد: شاید این ذهنیت ایجاد شده که قرار است یک محدوده ۵۷ هکتاری به فضای حرم افزوده شود در حالی که بنا نیست چیزی خریداری و تخریب شود و از طرفی تأمین اعتبار خرید و تملک چنین فضایی نیز برای دولت مقدور نیست


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا